این کتاب به بررسی ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز و سیستم گازرسانی می‌پردازد. سعی نگارندگان بر این بوده است که با توجه به نیازهای صنعت، در فصول مختلف به موضوعات اساسی پرداخته و از بیان مطالب غیر کاربردی پرهیز شود.


در این کتاب، فصل اول و دوم به ترتیب به بررسی کلی ایستگاه تقلیل فشار گاز و ایستگاه گاز مصرفی می‌پردازند و برای آشنایی اولیه با تجهیزات اساسی بکار رونده در ایستگاه‌ها و خطوط مصرفی، در فصل سوم به طور خلاصه هر یک از این اقلام معرفی می‌شوند.

در فصول بعدی همین اقلام مورد بحث جدی قرار گرفته و درباره راه‌اندازی، نگهداری و عیب‌یابی آن‌ها بحث شده است. سعی بر این بوده است که فصول، بنا به ترتیب قرارگیری قطعه روی خط یا اولویت راه اندازی، مرتب شوند. لذا در فصل چهار به فیلتر، در فصل پنج به شیرها، در فصل شش به سیستم کنترل نشت داخلی شیرها و در فصل هفت به رگولاتور پرداخته شده است.

در فصل هشت نیز تعاریف مورد نیاز و ابزارهای اندازه‌گیری پراهمیت و پرکاربرد آورده شده‌اند و در انتها پس از مطالعه این فصول و آشنایی با اقلام بکار رونده، در فصل آخر، مباحث مرتبط با راه‌اندازی ایستگاه تقلیل فشار گاز و سیستم کنترل و گازرسانی آمده است.

در پایان لازم به ذکر است که مطالب این کتاب با در نظر گرفتن اینکه توسط افراد آموزش دیده مورد استفاده قرار خواهند گرفت، ارائه شده‌اند. امید است که مطالب بتواند مفید، اثرگذار در صنعت و کارگشا باشد.